top of page
  • תמונת הסופר/תבר לוי

ליווי מקצועי של עו״ד במעמד רכישת דירה

למה חשוב להיעזר בליווי מקצועי של עו"ד במעמד ברכישת דירה?

החלטתם שאתם רוצים להפוך את המשוואה, להפסיק לשלם שכירות על הדירה ולהפוך לבעל הבית. בין אם אתם שוקלים דירה להשקעה ובין אם אתם רוצים לקנות דירה לשימוש עצמי, קניית דירה איננה דבר של מה בכך. זהו הליך מורכב ובמרבית הפעמים מדובר באירוע רב משתתפים. מוכר או קונה, עליך לעמוד מול הרשויות, הבנקים והרים של ניירת. על מנת שתוכל לייצג את האינטרסים שלך בצורה אופטימלית רצוי, מומלץ ולמעשה כמעט הכרחי להיעזר בעורך דין לענייני נדל"ן. בחרו עורך דין הבקיא בעסקאות מקרקעין, עוסק בנושא באופן יומיומי ומכיר את כל ההיבטים של העסקה. אני מכיר אתכם, בטח יש לכם איזה דוד שלמד משפטים או גיס שהוא עו"ד לענייני משפחה אב אתם חושבים שחוזה זה חוזה. אז לא. בתחום המשפט ההתמחות היא חשובה מאין כמוה. קחו עו"ד לענייני נדל"ן.

לקנות דירה בתנאים הטובים ביותר

כמו שאמרנו - מעמד רכישת דירה הוא מעמד מורכב לא רק בירוקרטית אלא גם ברמה הרגשית ולו מעצם גודל העסקה. לא תמיד אנו ערים ומודעים לסיבוכים ולתקלות שעלולות לצוף על פני השטח ולא פעם אנו חשופים לסיכונים כלכליים, בלתי צפויים ואפילו להונאות של ממש. החשיבות של איש מקצוע בתחום, כזה שילווה אתכם היא גבוהה. החל בבדיקות מקדימות כדי להימנע מהונאות או אי הבנות לגבי הזכויות בקרקע , דרך ניסוח חוזה רכישת דירה המגן עליכם ועל זכויותיכם וכלה בניהול הפעולות מול הגופים הבירוקרטים השונים. על אף שליווי מקצועי של עו"ד הוא גם הוצאה לא מבוטלת, אתם תיווכחו שבסוף הדרך היא חסכה לכם לא מעט בתחשיב הכולל ואולי גם נמנעה עוגמת נפש. אין מחיר לשקט הנפשי!

אל תמעיטו בחשיבות הוותק והניסיון. עורכי דין מקומיים המתמחים בעסקאות באזור הם בעלי יתרון עבורכם. ודאו כי יש בבעלותו ביטוח אחריות מקצועית, כך שבמקרה של טעות פטאלית יהיה מי שיפצה אותכם. על הדרך דעו כי עו"ד המשקיע בביטוח אחריות מקצועית, מפגין ניסיון ומקצועיות.

נקודות עיקריות בתחום אחריותו של העו"ד

לפני הכל חשוב שתדעו שעל פי הדין וכללי האתיקה, עורך הדין של המוכר, אינו רשאי לייצג גם את הקונה. מבחינת הקונה, עליו להבטיח שעורך דין מטעמו יבדוק באופן יסודי את החוזה ויבטיח את זכויות הלקוח שלו בכל הקשור לעסקה. את הסכם המשכנתא רצוי גם להעביר לעורך דין המטפל בעסקה. לעיתים קיימים סעיפים קטנים בחוזה המשכנתא העלולים לסכן את הרוכש.

  • בדיקת בעלות הנכס בטאבו - מדינת ישראל מבצעת רישום של כלל הנכסים בשטחה. בדיקת נסח טאבו תהיה הפעולה הראשונה שיבצע עבורכם העו"ד. סקירה של נסח טאבו מראה אם הדירה אכן רשומה במלואה על שמו של האדם שהציג את עצמו כבעל הנכס, ובכך תציל אתכם ממתחזים. כמו כן, הבדיקה הכרחית כדי לוודא שפרטי הדירה הרשומים בטאבו, תואמים את מה שהוצג לכם בפועל. כמו כן גם את קיומן של הערות אזהרה בטאבו שמשמעותן יכולה להיות תמימה או למשל הערה שנרשמה עקב עיקול שמוטל על הדירה, או התחייבות למכור את הדירה לקונה אחר. בכל מקרה את האזהרות הללו צריך להסיר טרם רכישת הדירה אם בכלל.

  • רשויות - להבדיל מרשויות המדינה, חובות לרשויות מקומיות לא בהכרח יופיעו בנסח טאבו. עורך דין לרכישת דירה יבדוק תחילה אם ישנן חובות לרשות המקומית ובכך יחסוך לכם אי נעימות בלשון המעטה. כמו כן יוכל לבדוק היטלים עתידיים בעקבות פיתוח תשתיות אזוריות.

  • בדיקת תב"ע - בהקשר לסעיף הקודם, יש לקחת בחשבון את ייעוד השטחים הסמוך לדירה. אם בחרתם בה בזכות חורשת האקליפטוסים היפה שמאחורי הבית ושנה לאחר כניסתכם הגיעו שופלים והעתיקו את העצים למקום אחר ובמקומם התחילו לשתול גורדי שחקים, מפלס עוגמת הנפש שלכם לא יבייש את מפלס הכנרת של שנת 2019.

  • זיכרון דברים - מסמך בעל מעמד זהה לחוזה הכולל את תמצית ההסכמות בין הצדדים, עליו יתבסס חוזה המכר והוא מחייב את שני הצדדים ברמה המשפטית. קחו בחשבון כי מסמך שכזה אינו מפורט מספיק ומשאיר פרצות רבות העלולות לפגוע בכם בהמשך. אם בכל זאת החלטתם לחתום על זיכרון דברים, כדאי להוסיף סעיף הקובע שזיכרון הדברים יהיה תקף רק במידה ויחתם חוזה מסודר בין הצדדים, ולהגביל זאת לתאריך מסוים.

ובדבר השכר - שכר טרחת עורך דין הנהוג ברוב עסקאות יד שניה עומד בדרך כלל על 0.5% משווי העסקה, מכל צד לחוזה. שכר טרחת עורך דין בעסקת מכר של דירה חדשה מקבלן, יכול להגיע עד ל- 2%.

אך זה כמובן רק התעריך המקובל, וייתכן שעורך דין מסוים ירצה לגבות יותר, נסו להבין מדוע, ייתכן ויש לכך הצדקה, במיוחד בעסקאות מסובכות.


לסיכום

מבין שלל אנשים המקצוע המעורבים בעסקת נדל"ן, עורך דין הוא לא האחד לוותר עליו. עסקת נדל"ן היא עסקה מורכבת, גדולה, עם הרבה היבטים, חלקם משפטיים, ומערבת גורמים רבים.

אל תצאו לדרך הזו לבד. קחו לצידכם עורך דין מומחה בנדל"ן שישמור עליכם.




9 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page